excursiigrecia.com :

Olösliga eller lösliga fibrer: som sänker kolesterol?

Studier visar att lösliga fibrer kan bidra till att sänka kolesterolet mer

excursiigrecia.com

Uppdaterad 27 Maj 2009

excursiigrecia.com Hälsa sjukdom och skick innehållet granskas av Medical Review Board

Se mer om:
Det finns två typer av fibrer: lösliga fibrer och olösliga fibrer. Även om båda dessa är viktiga att inkludera i din diet, har studier visat att en typ av fiber också kan hjälpa till att sänka kolesterolhalten .

Vi har redan känt några av de andra heatlhy fördelar som fiber har att erbjuda. Det hjälper med normal tarmfunktion och den tillför bulk till mat för att få dig att känna fylligare. Men det finns tecken på en annan, är avgörande fördel att fiber kan ha att det kan förbättra din hjärthälsa.

Typer av fibrer

Även om det finns flera former av fiber, kan de delas in i två huvudgrupper: lösliga fibrer och olösliga fibrer . Även om båda är bra för kroppen, har endast en grupp har visat sig vara fördelaktigt för att sänka ditt kolesterolvärde.

Lösliga fibrer kan lösas upp i vatten och bildar en gel-liknande konsistens i mag-tarmkanalen. Å andra sidan, olösliga fibrer kan inte lösas upp i vatten, så det passerar genom mag-tarmkanalen relativt oförändrad. När det kommer till ditt hjärta hälsa, förefaller endast lösliga fibrer är bra för att sänka ditt kolesterolvärde. I själva verket har studier visat att konsumera 10 till 25 gram lösliga fibrer om dagen kan sänka kolesterolet med 18%.

Det verkar dock att bara sänka din "onda" kolesterolet ( LDL ) - din "goda" kolesterolet ( HDL ) och triglycerider är bara minimalt, om alls, påverkas av lösliga fibrer. Dessutom verkar olösliga fibrer inte påverka kolesterolvärden, men det är viktigt att upprätthålla en hälsosam kolon.

Var kan jag få lösliga fibrer?

En mängd olika livsmedel innehåller lösliga fibrer. Genom att konsumera de rekommenderade mängder frukt, grönsaker, fullkorn och baljväxter i Matpyramiden, bör du kunna få den rekommenderade mängden lösliga fibrer varje dag.

Medan fiber tillskott kan användas för att uppfylla detta krav, är det inte rekommenderat att du använder dem som substitut för att äta en hälsosam kost . Frukt och grönsaker innehåller också viktiga näringsämnen, såsom vitaminer, som inte kan erhållas genom en fiber tillägg.

Källor:

Rolfes SR, Whitney E. Förstå Nutrition, 3rd ed 2005.

Poli A, Marangoni F, Paoletti R, et al. Icke-farmakologiska kontroll av plasma kolesterolnivåer. Nutr Metab hjärt Dis 2008; 18: S1-S16.

Brun L, Rosner B, Willett WW, et al. Kolesterolsänkande effekten av kostfiber: en meta-analys. Am J Clin Nutr 1999; 69:30-42.

Tredje rapporten från National Cholesterol Education Program (NCEP) expertpanelen för upptäckt, utvärdering och behandling av förhöjt kolesterol hos vuxna (PDF) , juli 2004, National Institutes of Heath: The National Heart, Lung, and Blood Institute.



excursiigrecia.com :



kolesterolförebyggande mat kolesterolförebyggande mat hur verkar fytosterol микки маус раскраска микки маус раскраска